ΠΡΟ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ:Η ΑΠΟΦΑΣΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΜΕΛΟΥΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΑΙΡΕΤΙΚΩΝ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΩΝ
᾿Απόσπασμα ἀπό τήν μεγάλης σημασίας δικαστικήν ἀπόφασιν, ἡ ὁποία ἐξεδόθη ὑπό τοῦ Πολυμελοῦς Πρωτοδικείου ᾿Αθηνῶν, διά τῆς ὁποίας κατεδικάσθησαν οἱ αἱρετικοί Πεντηκοστιανοί, οἱ ὁποῖοι ἐσυκοφάντησαν τόν Σεβ. Μητροπ. Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς κ. Κήρυκον.
ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΤΑΚΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ 8321/1998
ΤΟ ΠΟΛΥΜΕΛΕΣ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
᾿Αποτελούμενο ἀπό τούς Δικαστές ᾿Αβρακόμη Θούα, Πρόεδρο Πρωτοδικῶν, Οὐρανία Κουζέλη, Πρωτοδίκη - Εἰσηγήτρια, Εὐγενία Καλαμπόκα, Πρωτοδίκη καί ἀπό τόν Γραμματέα ᾿Αναστάσιο Χατζηγεωργίου.
Συνεδρίασε δημόσια στό ἀκροατήριό του στήν ᾿Αθήνα, στίς 30 ᾿Απριλίου 1998 γιά νά δικάσει τήν ὑπόθεση μεταξύ:
Τοῦ ἐνάγοντος Κηρύκου Κοντογιάννη τοῦ Θωμᾶ, Μητροπολίτου Μεσογαίας καί Λαυρεωτικῆς τῶν Γνησίων ᾿Ορθοδόξων, κατοίκου Περιστερίου ᾿Αττικῆς, τόν ὁποῖο ἐκπροσώπησε ὁ πληρεξούσιος δικηγόρος του Θεόδωρος Σαρ. Θεοδωρόπουλος.
Τῶν ἐναγομένων: 1) Τοῦ σωματείου μέ τήν ἐπωνυμία "᾿Αδελφότης μαθητῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ" πού ἔχει τήν ἕδρα του στήν ᾿Αθήνα καί ἐκπροσωπεῖται νόμιμα. 2) Λεωνίδα Φέγγου, κατοίκου ᾿Αθηνῶν, τούς ὁποίους ἐκπροσώπησε ὁ πληρεξούσιος δικηγόρος τους Χρῆστος ᾿Αντωνόπουλος.
῾Ο ἐνάγων ζητεῖ νά γίνῃ δεκτή ἡ ἀπό 27/5/1997 ἀγωγή του πού κατατέθηκε μέ αὔξ. ἀριθμ. 4913/1997, προσδιορίσθηκε γιά τή δικάσιμο πού ἀναφέρεται στήν ἀρχή τῆς παρούσης ἀπόφασης (30-4-1998) καί γράφτηκε στό πινάκιο.
Κατά τή συζήτηση τῆς ὑποθέσεως οἱ πληρεξούσιοι δικηγόροι τῶν διαδίκων ζήτησαν νά γίνουν δεκτά ὅσα ἀναφέρονται στίς προτάσεις τους.
ΑΦΟΥ ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΟΝ ΝΟΜΟ...
᾿Από τά ἔγγραφα πού οἱ διάδικοι προσκομίζουν κι᾿ ἐπικαλοῦνται καθώς καί ἀπόλη γενικά τήν ἀποδεικτική διαδικασία ἀποδείχθηκαν τά παρακάτω. Τό περιοδικό "Χριστιανισμός" δημοσιογραφικό ὄργανο τῆς αἱρέσεως τῶν "Πεντηκοστιανῶν" ἀποτελεῖ ἰδιοκτησία τοῦ πρώτου ἐναγομένου σωματείου μέ τήν ἐπωνυμία "᾿Αδελφότης Μαθητῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ". Τόν ᾿Ιούνιο τοῦ ἔτους 1992 ἐκδότης καί διευθυντής τοῦ περιοδικοῦ αὐτοῦ ἦταν ὁ δεύτερος ἐναγόμενος. Στό τεῦχος ᾿Ιουνίου μέ ἀριθμό 103 καί στή σελίδα 4, δημοσιεύθηκε κείμενο ἀνυπόγραφο ὑπό τόν τίτλο "῾Η ἐκκλησία τῶν παλαιοημερολογιτῶν" μέ δηλώσεις ἐμφανιζόμενες ὅτι προέρχονται ἀπό τόν ἐνάγοντα καί συγκεκριμένα: "α) Διαβάζω τήν θαυμάσια ἐφημερίδα σας πού ὑπηρετεῖ τόν Χριστιανισμό. β) Πιστεύω ὅτι ἐσεῖς οἱ Πεντηκοστιανοί σάν καλοί Διαμαρτυρόμενοι ἀγαπᾶτε τή Γραφή καί τήν ἀλήθεια ὅσο κι᾿ ἐμεῖς. γ) Παρόλο τό ὅτι μεταξύ τῆς παλαιοημερολογήτικης καί τῆς ᾿Ορθόδοξης ᾿Εκκλησίας τά ὅσα τίς ἑνώνουν εἶναι περισσότερα ἀπό ὅσα τούς χωρίζουν. δ) ᾿Εμεῖς σάν γνήσιοι ὀρθόδοξοι χριστιανοί πιστεύουμε ὅτι τό ῞Αγιο Πνεῦμα ἤ ῞Αγιο Φάντασμα ὅπως συνηθίζουμε νά τό λέμε ἐμεῖς ἐκπορεύεται ἀπό τόν Πατέρα. ε) ῾Η ᾿Εκκλησία μας τελεῖ θεῖες λειτουργίες σέ πολλές γλῶσσες γιά τούς ἄθεους καί ἀλλόθρησκους ἐπισκέπτες τουρίστες τῆς χώρας μας, στ) Παρακαλῶ μή σταματήσετε νά μοιράζετε καινές διαθῆκες ἔστω καί ἄν ζημιώνεστε, γιατί ὁ κόσμος βρίσκεται σέ πλήρη ἄγνοια.
Μέ τίς ὡς ἄνω δηλώσεις, πού ἀναφέρθηκε φέρονται ὅτι προέρχονται ἀπό τόν ἐνάγοντα, ἐμφανίζεται ὁ τελευταῖος ὅτι ἐξυμνεῖ καί ἐπιβραβεύει τό ἐν λόγῳ αἱρετικό ἔγγραφο, ὅτι υἱοθετεῖ καί διακηρύσσει τήν βλάσφημη ἄποψη ὅτι οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοί καί οἱ πεντηκοστιανοί ἀγαποῦν ἐξίσου τήν ῾Αγία Γραφή, ὅτι θεωρεῖ τούς Παλαιοημερολογῖτες μή ὀρθοδόξους, ὅτι ἀποκαλεῖ τό ῞Αγιο Πνεῦμα ῞Αγιο Φάντασμα, ὅτι διακηρύσσει ὅτι οἱ ὀρθόδοξοι χριστιανοί βρίσκονται σέ πλήρη ἄγνοια περιμένοντας νά τούς διαφωτίσει ἡ θρησκευτική αἱρετική κοινότητα τῶν πεντηκοστιανῶν, καθώς καί ὅτι οἱ γνήσιοι ὀρθόδοξοι χριστιανοί συμπορεύονται μέ ἄθεους καί ἀλλόθρησκους. Πρέπει ἐδῶ νά σημειωθεῖ ὅτι ὡς συντάξας τό πιό πάνω κείμενο φέρεται βεβαίως ὅτι εἶναι κάποιος Κήρυκος Κοντογεῶργος κι᾿ ὄχι Κοντογιάννης πού εἶναι τό ὀρθό ἐπώνυμο τοῦ ἐνάγοντα ὑπό τήν ἰδιότητά του ὅμως ὡς Πρωτοσυγκέλου τῶν ὀρθοδόξων τοῦ παλαιοῦ ἡμερολογίου, τοῦ ἱερέως τῆς ᾿Ορθοδόξου ᾿Εκκλησίας τοῦ παλαιοῦ ῾Ημερολογίου καί τοῦ ἱερέως τῆς Παλαιοημερολογιακῆς ἐκκλησίας, ἔτσι ὥστε οὐδεμία ἀπολύτως ἀμφιβολία νά καταλείπεται περί τοῦ ὅτι τό ἐν λόγῳ δημοσιευμένο κείμενο φέρεται προερχόμενο ἀπό τόν ἐνάγοντα ἀφοῦ κανένας ἄλλος ὀρθόδοξος ἱερέας μέ τό ὄνομα Κήρυκος καί μάλιστα κατέχων τήν θέση τοῦ Πρωτοσυγκέλου τῆς ᾿Εκκλησίας τῶν Γνησίων 'Ορθοδόξων Χριστιανῶν τῆς ῾Ελλάδος προέκυψε ὅτι ὑπάρχει. ᾿Επί πλέον τό προαναφερόμενο κείμενο πού εἶναι διατυπωμένο σέ χαμηλό ἐπίπεδο καί περιέχει πληροφορίες καί στατιστικά στοιχεῖα ἀνακριβῆ, τά ὁποῖα ἐμφανίζουν τόν φερόμενο σάν συντάκτη τους χαμηλοῦ ἐπιπέδου ὅπως: Α) Οἱ "Παλαιοημερολογῖται" εἶναι μέν θρησκευτική μειονότητα, ἀλλά δέν ἀποτελοῦν ἐθνικήν μειονότητα", "ὀνόματα καί ἐπίθετα εἶναι ὅπως καί στούς ἄλλους ἕλληνες", "μητρική γλῶσσα τῶν παλαιοημερολογιτῶν δέν ὑπῆρξε ἄλλη ἀπό τήν ἑλληνική, ἡ συμβολή τους στήν νεοελληνική λογοτεχνία εἶναι σημαντική", Β) "ὅλοι οἱ πιστοί αὐτοί ἔστω καί γιά ἕνα μή ἕλληνα φαίνεται παράξενο, ἀκολουθοῦν τό βυζαντινό τυπικό στή θεία Λατρεία", Γ) "ἡ ἱεραρχία τοῦ Βυζαντινοῦ τυπικοῦ ἀποτελεῖται ἀπό τόν ᾿Αρχιεπίσκοπο Κερκύρας μέ ἕδρα τήν Κέρκυρα, τόν ᾿Αρχιεπίσκοπο τῶν ἐν ᾿Αθήναις Παλαιοημερολογιτῶν μέ ἕδρα τήν ᾿Αθήνα, τόν ᾿Αποστολικό Διαχειριστή τῆς ᾿Αρχιεπισκοπῆς Ρόδου μέ ἕδρα τή Ρόδο καί τόν ᾿Αποστολικό Διαχειριστή τοῦ Βικαριάτου Θεσσαλονίκης μέ ἕδρα τή Θεσσαλονίκη" Τά περιεχόμενα στό δημοσιευμένο κείμενο - ἐπιστολή εἶναι ψευδῆ καθόσον ὅπως προέκυψε ἀπό τά προσκομιζόμενα ἀποδεικτικά μέσα ὁ ἐνάγων εἶναι ὀρθόδοξος ᾿Αρχιμανδρίτης Πρωτοσύγκελος τῆς ᾿Εκκλησίας τῶν γνησίων ὀρθοδόξων χριστιανῶν τῆς ῾Ελλάδος (Παλαιοημερολογιτῶν), ἐπικεφαλῆς τοῦ ἀντιαιρετικοῦ ἀγώνα αὐτῆς κι᾿ ἑπομένως πολέμιος τῆς αἵρεσης τῶν Πεντηκοστιανῶν, διευθυντής ὀρθοδόξων περιοδικῶν καί ἐντύπων, ὀρθόδοξος συγγραφέας καί πτυχιοῦχος τῆς Θεολογικῆς καί Φιλοσοφικῆς Σχολῆς τοῦ Πανεπιστημίου ᾿Αθηνῶν. Στή συνέχεια ἀποδείχθηκε ὅτι τά ἀνωτέρω ψευδῆ δημοσιεύματα χρησιμοποιήθηκαν ἀπό τόν ἐκδότη - συντάκτη τοῦ ἐναγομένου σωματείου μέ ἀποκλειστικό σκοπό νά βλάψει τήν τιμή καί τήν ὑπόληψη τοῦ ἐνάγοντος καί νά ἀμφισβητήσει γενικά τήν προσωπικότητά του. Τό γεγονός βέβαια αὐτό ἐπιτεύχθηκε ἀφοῦ μέ τήν κυκλοφορία τοῦ ἐντύπου σέ πανελλήνια κλίμακα, ἔλαβε γνώση αὐτῶν μεγάλος ἀριθμός ἀτόμων καί κυρίως πολλοί γνήσιοι ὀρθόδοξοι χριστιανοί τούς ὁποίους ἐκπροσωπεῖ, μέ συνέπεια νά δημιουργηθεῖ στό ἀναγνωστικό κοινό λανθασμένη καί μή ἀνταποκρινόμενη στό πρόσωπό του ἐντύπωση καί νά προσβληθεῖ ἔτσι ἡ προσωπικότητα του ἀφοῦ ἐμφανίζεται ὡς προτρέπων τούς πεντηκοστιανούς νά συνεχίζουν τήν προσηλυτιστική δραστηριότητά τους εἰς βάρος τῶν ᾿Ορθοδόξων, νά καθυβρίζει τό ῞Αγιο Πνεῦμα καί νά τό ἀποκαλεῖ "Φάντασμα" καί νά ἀποτελεῖ ἰσχυρό ὅπλο προσηλυτισμοῦ καί προπαγάνδας στά χέρια τῶν αἱρετικῶν Πεντηκοστιανῶν.
Μέ βάση, λοιπόν, τά ἀνωτέρω, τό Δικαστήριο κρίνει ὅτι ὁ ἐνάγων ὑπέστη σημαντική ἠθική βλάβη, πρός ἀποκατάσταση τῆς ὁποίας πρέπει νά τοῦ ἐπιδικασθεῖ χρηματική ἱκανοποίηση, τό ὕψος δέ αὐτῆς πρέπει νά καθορισθεῖ μετά ἀπό στάθμιση τοῦ εἴδους καί τῆς βαρύτητας τῆς προσβολῆς, τῆς δημοσιότητας αὐτῆς, τῆς ἰδιότητας τοῦ ἐνάγοντος καί τῆς κοινωνικῆς καί οἰκονομικῆς καταστάσεως αὐτοῦ στό ποσόν τῶν 15.000.000 δραχμῶν. Συνεπῶς ἡ ἀγωγή πρέπει νά γίνει δεκτή ὡς βάσιμη καί ἀπό οὐσιαστική ἄποψη καί νά ἀναγνωρισθεῖ ἡ ὑποχρέωση τῶν ἐναγομένων νά καταβάλουν εἰς ὁλόκληρο ὁ καθένας στόν ἐνάγοντα τό ἄνω ποσόν μέ τόν νόμιμο τόκο ἀπό τήν ἐπίδοση τῆς ἀγωγῆς. Τέλος τά δικαστικά ἔξοδα τοῦ ἐνάγοντος πρέπει νά ἐπιβληθοῦν εἰς βάρος τῶν ἐναγομένων (ἄρθρ. 176 Κ.Πολ.Δ.).
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Δικάζει ἀντιμωλία τῶν διαδίκων. ᾿Απορρίπτει ὅ,τι κρίθηκε ἀπορριπτέο. Δέχεται τήν ἀγωγή..... ᾿Επιβάλλει εἰς βάρος τῶν ἐναγομένων τά δικαστικά ἔξοδα τοῦ ἐνάγοντα ....
Κρίθηκε, ἀποφασίστηκε στήν ᾿Αθήνα στίς 15 Σεπτεμβρίου 1998.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Δημοσιεύθηκε σέ δημόσια συνεδρίαση στό ἀκροατήριό του στίς 30 Σεπτεμβρίου 1998.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
᾿Ακριβές ἀντίγραφο τό ὁποῖο θεωρήθηκε
γιά τή νόμιμη σήμανση καί ἔκδοσή του.
᾿Αθήνα 8 Δεκ. 1998
Ο ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
(Τ.Σ. Υ.)
Κων/νος Μάρκου
[ Home | Update Journal | Login/Logout | Search | Account | Site Map ]