«ΝΗΣΤΕΥΣΑΝΤΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΝΗΣΤΕΥΣΑΝΤΕΣ»
(Μία σύντομος ἀπάντησις εις ἀπορίαν, ἡ ὁποία ἀκούεται πολύ συχνά ἀπό μερικούς χριστιανούς)
Μερικοί χριστιανοί πού σκέπτονται κοσμικά καί ὄχι πνευματικά - χριστιανικά ὑποστηρίζουν ὅτι τήν νύχτα τῆς Λαμπρῆς ἡ θεία Κοινωνία παρέχεται "λόγῳ Πάσχα" "δωρεάν", καί ἐννοοῦν, ὅτι μποροῦν νά κοινωνοῦν ἀδιακρίτως χωρίς ἐξομολόγησι, ἔστω καί ἄν ἔχουν κανόνα ἀποχῆς ἀπό τήν θεία Κοινωνία, ἔστω καί ἄν τούς βαρύνουν πλῆθος ἁμαρτιῶν. Καί ζητᾶνε ἀπαιτητικά νά κοινωνήσουν. Καί στηρίζουν δῆθεν αὐτή τήν ἀπαίτησί τους στόν Κατηχητικό λόγο πού διαβάζεται τό Πάσχα μετά τήν θεία Λειτουργία, καί δή στήν φράσι τοῦ ἱεροῦ Χρυσοστόμου "νηστεύσαντες καί μή νηστεύσαντες εὐφράνθητε σήμερον", "ἡ τράπεζα γέμει μηδείς ἐξέλθῃ πεινῶν" κλπ. ᾿Αφοῦ τό λέγει ὁ ἅγιος Χρυσόστομος, γιατί νά μή κοινωνήσουμε; ῎Ετσι λέγουν οἱ περισσότεροι.
Πλησιάζει καί φέτος τό Πάσχα, καί πολλοί κοσμικοί ἄνθρωποι θά ἀπαιτήσουν νά κοινωνήσουν χωρίς ἐξομολόγησι, ἐνῶ εἶναι βεβαρημένοι μέ ἁμαρτίες κλπ. Καί θά εὑρεθοῦν οἱ ῾Ιερεῖς σέ δύσκολη θέσι, τί νά ἀπαντήσουν σ᾿ αὐτούς τούς κοσμικόφρονες ἀνθρώπους, ὅταν θά ἐπικαλεσθοῦν πάλι τά λόγια τοῦ ῾Ιεροῦ Χρυσοστόμου. Γι᾿ αὐτό πρός διευκόλυνσιν τῶν ῾Ιερέων πνευματικῶν, ἀλλά καί πρός νουθεσίαν τῶν κοσμικῶν αὐτῶν ἀνθρώπων, παραθέτω ἕνα ἀπόσπασμα ἄλλης ὁμιλίας τοῦ ῾Ιεροῦ Χρυσοστόμου, διά νά ἴδουν ὅτι ὁ ἅγιος δέν λέει αὐτά πού αὐτοί ὑποστηρίζουν. ᾿Ιδού τί λέγει καί τί ἐννοεῖ:
"Γνωρίζω, ὅτι πολλοί ἀπό συνήθεια, λόγῳ τῆς ἑορτῆς, θά πλησιάσουν σέ τοῦτο τό τραπέζι. Σά νά τούς ὠθῇ αὐτή ἡ μέρα, ἐγγίζουν τά ἱερά μυστήρια, πού δέν ἐπιτρέπεται. Αὐτό εἶναι τό φοβερό, ὅτι ὄχι μέ τήν καθαρότητα τοῦ νοῦ, ἀλλά μέ τό διάστημα τοῦ χρόνου καθορίζεις τήν ἐπαξιότητα τῆς προσελεύσεως στό μυτσήριο, καί νομίζεις πώς εἶναι εὐλάβεια τό ὅτι δέν προσῆλθες τόσες φορές. Μά κι᾿ αὐτοί πού σταύρωσαν τόν Χριστό, μιά φορά τόν σταύρωσαν.
Μήπως, λοιπόν, ἐπειδή τό ᾿καναν μιά φορά, γι᾿ αὐτό εῖναι μικρότερο τό ἀμάρτημά τους; Καί ὀ ᾿Ιούδας μιά φορά τόν πρόδωσε. Μήπως αὐτό τόν γλύτωσε; Γιατί νά ἐξετάζουμε τά πράγματα μέ τόν χρόνο;
Χρόνος τῆς προσελεύσεως στό μυστήριο εἶναι ἡ καθαρή συνείδησι. Τίποτε περισσότερο δέν ἔχει τό μυστήριο τοῦ Πάσχα ἀπό τ᾿ ἄλλα. ῞Ενα εἶναι καί τό αὐτό, ἡ ἴδια χάρις τοῦ Πνεύματος. Πάντοτε εἶναι Πάσχα.
Γι αὐτό, λοιπόν, δέν θά δεχτοῦμε οὔτε αὐτούς πού κοινωνοῦν μιά φορά, οὔτε τούς ἄλλους πού κοινωνοῦν πολλές φορές ἤ λίγες φορές, ἀλλά ἐκείνους πού κοινωνοῦν μέ καθαρή συνείδησι, καθαρή καρδιά καί ἄμεμπτη ζωή. ῞Οσοι εἶναι τέτοιοι, ἄς προσέρχωνται πάντα· οἱ ἄλλοι οὔτε μιά φορά".
[ Home | Update Journal | Login/Logout | Search | Account | Site Map ]