ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΗΡΥΚΟΣ ([info]kirykos) wrote,
@ 2008-11-11 08:05:00

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Ἐντυπώσεις ἀπό τήν ἐπίσκεψι εἰς Ρουμανίαν,
ἐπί τῆ συμπληρώσει ἑνός ἔτους ἀπό τήν πρώτην ἐπίσκεψιν.

Ὑπό τῆς πρεσβυτέρας τοῦ π. Μιχαήλ
ἀπό τήν Κύπρο, Ἰωάννας Ἰωάννου,

08.01.2008 Οσίας Δομνίκης Γεωργίου Χοζεβίτου

Επίσκεψη στη Ρουμανία για αναζήτηση πνευματικής επικοινωνίας με την Εκκλησία της Ρουμανίας

Τον Οκτώβριο του 2007 μετέβη στην Ελλάδα από τη Ρουμανία ο ιερομόναχος Παρθένιος, ο οποίος γνωρίζει λίγα ελληνικά, και συνάντησε τον Σεβασμιότατο Κήρυκο. Ήθελε να συζητήσουν με θέληση να τα βρουν και να ενωθούν πνευματικά με μία αδελφή εκκλησία, την Εκκλησία της Ελλάδος (αφού είχαν ακούσει πάρα πολλά για τη γραμμή που κρατούσαν οι Ματθαιικοί και μέσω του διαδικτύου είχαν μάθει για τον Σεβασμιότατο Κήρυκο). Μίλησε με τον Σεβ. Κήρυκο και είχε μείνει ευχαριστημένος. Εξέφρασε την επιθυμία του να μεταβεί ο Σεβ. Κήρυκος στη Ρουμανία και να μιλήσει με τους δύο επισκόπους που υπάρχουν εκεί. Ο Σεβ. Κήρυκος δέχτηκε με ευχαρίστηση με την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί κάποιος διερμηνέας.

Ευδόκησε ο Θεός και βρέθηκε στην Κύπρο μία κοπέλα ορθόδοξη από τη Ρουμανία, η οποία είναι διερμηνέας και είναι νυμφευμένη με ξάδερφο του πάτερ Μιχαήλ και έτσι, με τη βοήθεια του Θεού, μετά τα Χριστούγεννα του 2007, μετέβησαν στη Ρουμανία ο Σεβ. Κήρυκος, ο πάτερ Μιχαήλ, η διερμηνέας και εγώ.

Μας παρέλαβαν στο Βουκουρέστι ο Σεβ. Γερόντιος με τον Ιερομόναχο Παρθένιον (ο Σεβ. Γερόντιος δεν μας συστήθηκε). Μετά από πέντε ώρες ταξίδι από το Βουκουρέστι καθοδόν προς τον τόπο όπου θα μέναμε, στα μισά του δρόμου υπήρχε ένα ορθόδοξο σπίτι στο οποίο μας περίμεναν με στρωμένο τραπέζι. Ήταν Δευτέρα και όλα τα φαγητά ήταν χωρίς λάδι. Οι πατέρες μάς επεσήμαναν ότι για μας τους γνήσιους ορθοδόξους η νηστεία της Δευτέρας είναι υποχρεωτική.

Σε όλη τη διαδρομή συνεχώς ρωτούσαν τον Σεβ. Κήρυκο για την ακρίβεια των κανόνων. Όταν φτάσαμε, μας υποδέχτηκε μία πολύ ευσεβής κυρία με ένα ψωμί και αλάτι, καθότι έτσι είναι το συνήθειο εκεί. Ήταν ένα πολύ ζεστό σπίτι, παρόλο που έξω ήταν όλα κάτασπρα από τα χιόνια. Μας άφησαν εκεί οι πατέρες γύρω στις πέντε και μας είπαν να ξεκουραστούμε τρεις ώρες και μετά θα έρχονταν να ξανασυναντηθούμε. Επέστρεψαν στις 8 φέρνοντας μαζί τους δύο Πηδάλια βιβλία, ένα στα ρουμανικά και ένα στα ελληνικά, και άρχισαν να κάνουν ερωτήσεις για να διαπιστώσουν κατά πόσον ο Σεβασμιότατος ήταν γνώστης των κανόνων και αν τα εφάρμοζε. Είχαν σχολιάσει και για αυτούς που εξέδωσαν το Πηδάλιο και είχαν αλλοιώσει/ προσθέσει κάτι που δεν είχε αρέσει στον Άγιο Νικόδημο που το είχε γράψει. Αφού φιλοξενηθήκαμε με αβραμιαία τράπεζα στα αλάδωτα πάλι, μας είπαν ότι θα έφευγαν για να επιστρέψουν νωρίς το πρωί για να πάμε στο μοναστήρι, κοντά στο οποίο μένει ο Σεβ. Κασσιανός, για να μαζευτούν όλοι για συζήτηση.

Το πρωί η τράπεζα της κυρίας με το ζεστό γάλα και το πλούσιο πρόγευμα ήταν έτοιμη και, αφού φάγαμε, ήρθαν οι πατέρες και ξεκινήσαμε έχοντας μπροστά μας περίπου 3,5 ώρες δρόμο. Προτού φτάσουμε, ο Σεβ. Γερόντιος μας απεκάλυψε ότι ήταν επίσκοπος και μας ζήτησε να τον συγχωρέσουμε, καθώς δεν το είχε κρύψει για κανέναν άλλο λόγο παρά μόνο επειδή ήθελε να ήταν σίγουρος ότι ο Σεβ. Κήρυκος ήταν γνώστης και τηρητής των κανόνων, κάτι το οποίο μας είχε συγκινήσει.

Φτάσαμε στην ενορία που μένει ο Επίσκοπος Κασσιανός, ηλικίας 82 χρόνων (ενώ ο Γερόντιος είναι 45 ετών). Είχαμε συγκινηθεί. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι όταν ο Σεβ. Κήρυκος προσπάθησε να εξηγήσει στη διερμηνέα να πει αυτό που είπε ο προφήτης Ηλίας, ότι δηλαδή ο Θεός τον άφησε μόνο του και ο Θεός του απάντησε ότι έχει κρυμμένους είκοσι χιλιάδες, πριν το μεταφράσει η διερμηνέας, ο Σεβ. Κασσιανός είχε πει ακριβώς το ίδιο στα ρουμανικά και έκλαιγε.

Περίπου 15 λεπτά από εκεί, πάνω σε ένα βουνό χιονισμένο, βρισκόταν το γυναικείο μοναστήρι όπου και πήγαμε. Μας υποδέχτηκαν η γερόντισσα με τις μοναχές. Ήταν πολύ φτωχά αλλά καθαρά και τακτοποιημένα, με έτοιμη πλούσια τράπεζα. Αφού φάγαμε, μας πήραν σε ένα δωμάτιο, όπου μαζεύτηκαν σχεδόν όλοι, οι δύο αρχιερείς και έξι ιερείς (υπάρχουν δύο ιερείς νυμφευμένοι και οκτώ ιερομόναχοι).

Άρχισε πρώτος ο Σεβ. Κήρυκος να εξιστορεί την αποστολική διαδοχή από το 1924 και τις χειροτονίες του 1935-1948 από τον αείμνηστο Ματθαίο, τη χειροθεσία του 1971 και με ποιον τρόπο έγινε αποδεχτή από την Εκκλησία, τις χειροτονίες του 1995 και άλλα. Έγινε, επίσης, αναφορά και στο σχίσμα του 1937 των Φλωρινέων, του 1995 των 5 αρχιερέων, και του 2005 του Νικολάου, καθώς και στις παράνομες χειροτονίες υπό του Νικολάου και της προσβολής του Αυτοκεφάλου της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου. Ακόμη, αναφορά έγινε και στην Ορθόδοξο ομολογία των Εκκλησιών Ελλάδος και Κύπρου. Άκουγαν όλοι με πολλή προσοχή και έκαναν και ερωτήσεις. Η συζήτηση κράτησε περίπου 8 ώρες. Εξέφρασαν την ικανοποίησή τους για την αποστολική διαδοχή και τη διαπίστωση για την κοινή ομολογία της Κύπρου, της Ελλάδας και της Ρουμανίας.

Μετά το τέλος της συζήτησης, κοιμηθήκαμε και ξυπνήσαμε το πρωί -ήταν ημέρα Τετάρτη- και οι ιερείς είχαν ήδη τελειώσει την Ακολουθία τους, αφού είχαν σηκωθεί από τα μεσάνυχτα. Εμείς είχαμε κάνει προσευχή στο εκκλησάκι που βρίσκεται μέσα στα κελιά, ενώ εκείνοι είχαν πάει στη μεγάλη εκκλησία.

Μαζευτήκαμε όλοι στο ίδιο δωμάτιο, όπου άρχισαν να μας εξιστορούν λεπτομερώς και με μεγάλη συγκίνηση τη δική τους διαδοχή. Εν τω μεταξύ, είχε έρθει και ένας λαϊκός που είχε κάμερα δική του, ο οποίος ήταν ο άνθρωπος που συνέλεγε τις πληροφορίες από το διαδίκτυο για τον Σεβ. Κήρυκο, και ρώτησε αν μπορούσε να τα βιντεογραφεί, για το οποίο δεν αρνήθηκαν.

Από το 1924 μέχρι το 1958-1959 είχαν μείνει μόνο με ιερείς. Είχαν να εξιστορήσουν πάρα πολλά για τον γέροντα Ιερομόναχο Καμαλλή και Ιερέα Μηνά. Μέχρι το 1967 κρατήθηκαν με τα μοναστήρια, μοναχές και μοναχούς. Υπήρχε οικογένεια που είχε και μέχρι 5 παιδιά αβάπτιστα. Ο μοναχός Βίκτωρας Λέων (ο μετέπειτα αρχιερέας) τόλμησε και βγήκε από τη Ρουμανία, αφού είχε ακούσει ότι κάποιοι ορθόδοξοι αρχιερείς από τη Λευκορωσία πήγαν στη Γερμανία το 1948. Πήρε τη χειροτονία το 1951 και συνελήφθη το 1951-1952.

Κάτι πολύ ουσιαστικό που πρέπει να αναφερθεί εδώ είναι ότι ο Σεβ. Κασσιανός όταν ήταν στρατιώτης είχε πάρα πολύ καλή σχέση με τον τότε μοναχό Βίκτωρα, τον μετέπειτα Επίσκοπο, στον οποίο και στηριζόταν πνευματικά και στα θέματα της ομολογίας και πίστεως και ο μοναχός Βίκτωρας του έλεγε ότι κάποτε θα μπορούσε να ηγηθεί του αγώνα της Ορθοδοξίας. Μετά που αποφυλακίστηκε ως Επίσκοπος, ο Σεβ. Κασσιανός ως απλός λαϊκός πήγαινε στο Βουκουρέστι και συζητούσαν για πολλά πνευματικά θέματα και ο Σεβ. Βίκτωρας τον παρακαλούσε να τον κάνει επίσκοπο. Μέχρι σήμερα έχει τύψεις και το λέει κλαίγοντας. Και συμπληρώνει «παρακαλώ κάνετε γρήγορα ό,τι έχετε να κάνετε έως ότου ζω, γιατί θα φύγω γρήγορα» και αγκαλιάζει τον Σεβ. Κήρυκο και τον σφίγγει και τον παρακαλεί να μην αφήσουν τίποτα ούτε από την αποστολική διαδοχή ούτε από την ομολογία, όπως οι Άγιοι Πατέρες μάς παρέδωσαν.

Όταν ο Σεβ. Βίκτωρας χειροτονήθηκε στη Γερμανία, είχε αρχίσει να διαλαλεί την ομολογία της πίστεως. Όταν μαθεύτηκε στην ΚαΚεΜπε άρχισαν να τον αναζητούν. Όταν είχε πάει σε κάποιον σιδηροδρομικό σταθμό της Αυστρίας με τις αποσκευές του με προορισμό τη Ρουμανία, κάποιοι του έδεσαν τα μάτια, του έβαλαν μια ένεση, τον τύλιξαν σε ένα ματωμένο σεντόνι και βρέθηκε σε ένα νοσοκομείο της Ρωσίας. Κατόπιν, οι Ρώσοι είπαν ότι πρέπει να πάει στη Ρουμανία για να δικαστεί, όπως και έγινε. Εκεί τον δίκασαν σε θάνατο, όμως οι Ρώσοι λόγω του ότι δεν υπήρχε τέτοια νομοθεσία για θρησκευτικές πεποιθήσεις, τον καταδίκασαν σε 25 χρόνια φυλάκιση. Όταν πέρασε τα 12 χρόνια στη φυλακή, ανέβηκε ο Τσαουσέσκου στην εξουσία και έδωσε χάρη σε όσους ήταν φυλακισμένοι για θρησκευτικές πεποιθήσεις, με την προϋπόθεση ότι θα έμεναν μόνο στο Βουκουρέστι και να παρακολουθούνται. Αποφυλακίστηκε το 1964.

Εκεί υπήρχαν πατέρες που με πολλή προσοχή πήγαιναν τακτικά και τον έβρισκαν. Χειροτόνησε ιερείς και άρχισαν να βαφτίζουν κρυφά. Σε ένα χωριό όπου βάφτιζαν ένα βράδυ, κάποιος τους πρόδωσε και δύο ιερείς νεοημερολογήτες, ντυμένοι με κουκούλες πήγαν και σκότωσαν τον ιερέα που έκανε τη βάφτιση. Μια γυναίκα τους αναγνώρισε λέγοντάς τους «εσείς δεν ήσαστε οι τάδε ιερείς με το νέο ημερολόγιο» και αμέσως πήραν ένα ξύλο που βρήκαν μπροστά τους, της το έβαλαν μέσα στο στόμα μέχρι κάτω και ξεψύχησε (αιωνία της η μνήμη).

Όπως ανέφερα πιο πάνω, έλεγε στον Σεβ. Κασσιανό να τον χειροτονήσει επίσκοπο, κάτι που μέχρι σήμερα το φέρει βαρέως. Επίσης, ο Πάτερ Νικόλαος, ιερέας νυμφευμένος με τρία παιδιά, ομολογεί ότι υπηρέτησε στρατιώτης στο Βουκουρέστι και πήγαινε και συναντούσε τον αρχιερέα Βίκτωρα, για τον οποίο έχει πολλά να εξιστορεί τόσο για τις νουθεσίες του όσο και για το ιστορικό του για τη χειροτονία και τη σύλληψή του. Στο σημείο εκείνο, ο Σεβ. Κήρυκος τους ρώτησε γιατί όλα αυτά δεν τα είχαν γράψει ώστε να μείνουν στην ιστορία και όλοι απάντησαν ότι είναι κάτι που και αυτοί το έχουν σκεφτεί αφού σχεδόν όλοι όσοι ήταν παρόντες ομολογούσαν ότι είχαν κάτι τρομαχτικό να διηγηθούν από τον διωγμό που γινόταν από τους νεοημερολογήτες που, και τη στιγμή που τα έλεγαν, είχαν φόβο για διωγμό. Εκεί λένε όλοι με δέος «ο Θεός να φυλάξει και να σκεπάσει ώστε να στηριχθεί καθαρή η Ορθοδοξία και Ορθοπραξία για να σωθούν οι ψυχές που καταλαβαίνουν ότι για τους αγωνιστές είναι χρυσός». Ο Σεβ. Γερόντιος δεν μπορούσε να συγκρατηθεί και σκούπιζε συνεχώς τα δάκρυά του.

Στη συνέχεια μας είχαν πει ότι είχε κατεβεί από το Άγιο Όρος ο Ιερομόναχος Νήφων (ο οποίος ήταν Ρουμάνος), τον χειροτόνησε αρχιερέα κάποια νύχτα μόνος του, το 1967, και μετά με σύμψηφο δικό του, αφού δεν επιτρεπόταν η μετακίνηση, πήγε σε άλλη περιοχή ο Αρχιερέας Νήφων και χειροτόνησε τον μοναχό Κλίμη σε αρχιερέα. Εν τω μεταξύ, είχε κοιμηθεί ο Αρχιερέας Βίκτωρας και εν συνεχεία κοιμήθηκε και ο Ιερομόναχος Νήφων χωρίς να προλάβει να χειροτονήσει τον Σεβ. Κασσιανό. Έτσι και αναγκάστηκε ο Σεβ. Κλίμης να χειροτονήσει μόνος του τον Σεβ. Κασσιανό και έπειτα, ο Σεβ. Κασσιανός μαζί με τον Σεβ. Κλίμη χειροτόνησαν τον Σεβ. Γερόντιο. (Οι Κασσιανός και Γερόντιος είναι οι επιζώντες Επίσκοποι της Εκκλησίας της Ρουμανίας σήμερα.)

Κυκλοφορεί ένα βιβλίο το οποίο μιλά για όσους διώχθηκαν από το καθεστώς, ενώ αναφέρει και πάρα πολλά για τον Βίκτωρα και τα βασανιστήρια που υπέστησαν.

Στο σημείο αυτό, ο Σεβ. Κήρυκος φαινόταν ιδιαίτερα συγκινημένος από την καθαρή ομολογία και ἡ συγκίνησι που ήταν εμφανής καί εἰς τά πρόσωπα και καταμαρτυρούσε την αλήθεια για τα όσα εξιστορούσαν. Τους είπε ότι θα τα μελετήσουμε όλα και θα δούμε τις υπό ενός χειροτονίες, που έχετε δύο φορές.

Είπαν να προσευχηθούμε όλοι και ό,τι είναι επιβεβλημένο από τους Αγίους Πατέρες θα το δεχτούν. Αμήν.


Πρεσβυτέρα Ιωάννα Π. Ιωάννου



(Post a new comment)


[ Home | Update Journal | Login/Logout | Search | Account | Site Map ]

Hosted by uCoz