Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ ΚΑΙ Η ΠΑΙΔΕΙΑ
᾿Εκτός ἀπό τήν κήρυξιν τοῦ θείου λόγου, πρωταρχικόν μέλημα τοῦ ῾Αγ.Κοσμᾶ ἦτο ἡ παιδεία τοῦ Γένους. Διό καί δικαίως χαρακτηρίζεται καί διδάσκαλος τοῦ Γένους. ῾Ο ἴδιος, ἐν ἀντιθέσει πρός τά ἀμαθῶς καί ἐπιπολαίως καί τινων λεγόμενα,ὡς ἄλλος Μωϋσῆς, ἐπί σαράντα χρόνους ἐμελέτησε καί ἐσπούδασε τάς Γραφάς καί τούς Πατέρας, πρίν ἐξέλθη εἰς τό κήρυγμα. Προέβη δέ καί εἰς εὐρυτέρας μελέτας καί τῶν ἄλλων θρησκευτικῶν καί φιλοσοφικῶν δοξασιῶν διά νά κάμη τήν σύγκρισιν μέ τήν ὀρθοδοξίαν. ῾Ο ἴδιος λέγει σχετικῶς : " ᾿Εγώ ἐδιάβασα πολλά · περί ῾Εβραίων,ἀσεβῶν,αἱρετικῶν καί ἀθέων. Τά βάθη τῆς σοφίας ἠρεύνησα. ῞Ολες οἱ πίστες εἶναι ψεύτικες. Τοῦτο ἐκατάλαβα ἀληθινά· μόνον ἡ πίστις τῶν ὀρθοδόξων εἶναι καλή καί ἁγία...." .
Εἰδικώτερον τό ἐνδιαφέρον του ἐστρέφετο εἰς τήν ῾Ελληνικήν παιδείαν. Μέ τάς συνεχεῖς προτροπάς του,ἱδρύθησαν 1100 σχολεῖα κατώτερα κοινά καί 210 ἀνώτερα " ῾Ελληνικά ". " ῾Ελληνικά" ἐλέγοντο,διότι εἰς αὐτά ἐδιδάσκετο κυρίως ἡ " ῾Ελληνική " γλῶσσα. "῾Ελληνική " δέ ἐλέγετο εἰς τήν ἐποχήν του ἡ ἀρχαία ῾Ελληνική γλῶσσα πρός διάκρισιν ἀπό τήν καθομιλουμένην δημώδη.
Καί ὅμως εὑρέθησαν ἀνιστόρητοι ἱστορικοί συγγραφεῖς, οἱ ὁποῖοι, παρασυρόμενοι προφανῶς καί ἀπό τάς ἰδεολογικάς ἐπί τοῦ γλωσσικοῦ κλπ. ἀντιλήψεις των, ἔχουν γράψει, ὅτι ὁ ῞Αγιος Κοσμᾶς ἐκρήμνιζεν ᾿Εκκλησίας διά νά κτίζη Σχολεῖα (!) καί ὅτι διέκειτο ἐχθρικῶς πρός τά ᾿Αρχαῖα ῾Ελληνικά ! Οὕτω γράφει καί ὁ Φάνης Μιχαλόπουλος εἰς τό ὑπό τοῦ " Κήρυκος Γνησίων ᾿Ορθοδόξων " ( Αὐγούστου 1993) δημοσιευθέν κεφάλαιον τοῦ βιβλίου του.
Καί τό μέν πρῶτον διέπραξεν, ἐπειδή ὁ ῞Αγιος ἐπέτρεψε κάποτε εἰς τήν Χειμαριάν νά ληφθοῦν ἄχρηστα οἰκοδομικά τινά ὑλικά ἀπό τά ἐρείπια κάποιου ναοῦ διά τήν ἀνέγερσιν σχολείου! Τό δέ δεύτερον,διότι λαμβανομένου ὑπ᾿ ὄψει καί τῆς μεγάλης ἀμαθείας,ἡ ὁποία ἐπεκράτει τότε εἰς τό Γένος, τό κήρυγμα του ἦτο εἰς τήν ἁπλῆν γλῶσσαν, ὡς ἦτο ἄλλωστε ἁπλῆ καί ἡ διδασκαλία τοῦ Κυρίου ἡμῶν ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ.
᾿Ιδού δέ τί ἔλεγεν ὁ ἴδιος σχετικῶς μέ τήν παιδείαν καί δή τήν ῾Ελληνικήν : " Νά σπουδάζετε καί σεῖς, ἀδελφοί μου, νά μανθάνετε γράμματα,ὅσον ἠμπορεῖτε. Καί ἄν δέν ἐμάθετε οἱ πατέρες,νά σπουδάζετε τά παιδιά σας νά μανθάνουν τά ῾Ελληνικά,διότι καί ἡ ᾿Εκκλησία μας εἶναι εἰς τήν ῾Ελληνικήν. Καί ἄν δέν σπουδάσης τά ῾Ελληνικά, ἀδελφέ μου,δέν ἠμπορεῖς νά καταλάβης ἐκεῖνα ὁποῦ ὁμολογεῖ ἡ ᾿Εκκλησία μας.Καλύτερον,ἀδελφέ μου νά ἔχης ῾Ελληνικόν σχολεῖον εἰς τήν χώραν σου,παρά νά ἔχης βρύσες καί ποτάμια· καί ὡσάν μάθη τό παιδί σου γράμματα, τότε λέγεται ἄνθρωπος.
Τό σχολεῖον ἀνοίγει τάς ᾿Εκκλησίας,τό σχολεῖον ἀνοίγει τά μοναστήρια". ᾿Αλλοῦ,πάλιν, λέγει:
" Διατί,ἅγιοι ἱερεῖς καί τίμιοι προεστῶτες,δέν ἑρμηνεύετε τά εὐλογημένα μας ἀδέλφια, νά στερεώνωσι καί νά βάνωσιν εἰς κάθε χωρίον σχολεῖον,νά μανθάνουν τά παιδιά γράμματα,νά γνωρίζουν τό καλόν καί τό κακόν · ὅτι καί ἐγώ ἀπό τό σχολεῖον ἔμαθα τά εἰκοσιτέσσαρα γράμματα, μέ τήν βοήθειαν τοῦ Χριστοῦ μας. ῎Εμαθα καί πέντε-ἕξ ἑλληνικά καί ἔμαθα πολλῶν λογιῶν γράμματα· ἑβραϊκά,τουρκικά,φράγκικα καί ἀπό ὅλα τά ἔθνη μέ τήν χάριν τοῦ Χριστοῦ μας,καί πολλά τά ἐδιάβασα, καί ὅλα τά ἐθνικά κάλπικα τά ηὗρα· ὅλα εὑρέματα καί σπέρματα τοῦ διαβόλου,καί κατά ἀλήθειαν,ἀδελφοί μου,τόσον τά ἐμελέτησα τά γράμματα,καθώς ὁ χρυσικός λογαρίζει τό ἀσῆμι καί δέν τό ἀφήνει τελείως ἀζούραν,καί τότε εἶναι λαμπρόν καί καθαρόν καί τό ἀγοράζει μέ κάθε προθυμίαν ὁ ἄνθρωπος,ἔτσι καί ἐγώ ηὖρα καθαρά, ἅγια καί ἀληθινά, λαμπρά καί ὑπερλαμπρότερα ἀπό τόν ἥλιον τά λόγια καί τά προστάγματα τοῦ Χριστοῦ, καί ὅποιος πιστεύει τόν Χριστόν καί τόν λέγει Θεόν καί κάμνει τά πράγματά του, ὅπου λέγει τό ἅγιον Εὐαγγέλιον,ἐκεῖνος εἶναι καλότυχος καί τρισμακάριστος καί καμμίαν φοράν δέν θέλει ἐντροπιασθῆ,καί διά τοῦτο πρέπει νά στερεώνετε σχολεῖα ῾Ελληνικά, νά φωτίζωνται οἱ ἄνθρωποι· διότι διαβάζοντας τά ῾Ελληνικά τά ηὗρα ὅπου λαμπρύνουν καί φωτίζουν τόν νοῦν τοῦ μαθητοῦ ἀνθρώπου, καθώς φωτίζει ὁ ἥλιος τήν γῆν,ὅταν εἶναι ξαστεριά καί βλέπουν τά μάτια μακρυά, ἔτσι βλέπει καί ὁ νοῦς τά μέλλοντα · ἀπεικάζουν ὅλα τά καλά καί τά κακά,φυλάγονται ἀπό κάθε λογῆς κακόν καί ἁμαρτίαν · διατί τό σχολεῖον ἀνοίγει τήν ἐκκλησίαν, μανθάνομεν τί εἶναι Θεός ,τί εἶναι ἡ ῾Αγία Τριάς, τί εἶναι ἄγγελος, τί εἶναι ἡ ἀρετή, τί εἶναι οἱ δαίμονες, τί εἶναι ἡ κόλασις. Τά πάντα ἀπό τό σχολεῖον τά μανθάνομεν ".
Διά ταῦτα καί ἡμεῖς ἀδελφοί πρέπει νά μανθάνωμεν ῾Ελληνικά, ὅσον ἠμποροῦμεν, καί ἄν δέν ἐμάθαμεν οἱ πατέρες, νά σπουδάζωμεν τά παιδιά μας νά μανθάνουν ῾Ελληνικά, διότι καί ἡ ᾿Εκκλησία μας εἶναι εἰς τήν ῾Ελληνικήν. Διά τοῦτο καί αἱ σκοτειναί δυνάμεις (παπισταί, σιωνισταί κλπ.) πολεμοῦν καί ὑπονομεύουν τήν ῾Ελληνικήν γλῶσσαν καί παιδείαν.
ΣΗΜ. Μή λησμονῶμεν ὅτι οἱ πρῶτοι φανεροί προπαγανδισταί καί ἐφαρμοσταί τοῦ δημοτικισμοῦ (ὑπό τήν ἔνοιαν τῆς καταστροφῆς καί ἐξοντώσεως τῆς λογίας γλώσσης καί τῶν παραδόσεων τοῦ Γένους, ὥστε νά ἀποκοπῶμεν ἀπό τάς πηγάς μας) καθώς καί τοῦ " μονοτονικοῦ", πρός ἐπιβολήν τῆς φωνητικῆς γραφῆς καί τοῦ λατινικοῦ ἀλφαβήτου, ὑπῆρξαν παπικοί. Οὕτω Γραμματικήν τῆς "δημοτικῆς" ἐξέδωκαν τό πρῶτον ὁ ᾿Ιησουϊτης Μοναχός καί ὁ ἐκ Κερκύρας παπικός Νικόλαος Σοφιανός. Διά ταῦτα, λοιπόν, ἀδελφοί, πρέπει νά ἀντιδρῶμεν καί νά ἀντιστάμεθα μέ ὅλα τά μέσα κατά τοῦ πολέμου κατά τῆς ῾Ελληνικῆς παιδείας μας καί κατά πάσης προσπαθείας ἐξολοθρεύσεώς της καί πρέπει νά ἐπιδιώκωμεν, πρέπει νά ἀξιώνωμεν, πρέπει νά ἐπιβάλωμεν, ὅπως οἱ ἑκάστοτε ἀσκοῦντες τήν ἐξουσίαν εἰς τήν χώραν μας νά συμμορφώνωνται εἰς τήν ὑποχρέωσίν των πρός παροχήν ῾Ελληνικῆς παιδείας εἰς τά τέκνα μας. ῾Η ὑποχρέωσίς των αὐτή ἀπορρέει ἄλλωστε, καί ἀπό τό Σύνταγμα τῆς ῾Ελλάδος, τό ὁποῖον ἐν ἄρθρῳ 16 ` 2 ὁρίζει τά ἑξῆς :
"῾Η παιδεία ἀποτελεῖ βασικήν ἀποστολήν τοῦ Κράτους, ἔχει δέ ὡς σκοπόν τήν ἠθικήν, πνευματικήν, ἐπαγγελματικήν καί φυσικήν ἀγωγήν τῶν ῾Ελλήνων, τήν ἀνάπτυξιν τῆς ἐθνικῆς καί θρησκευτικῆς συνειδήσεως καί τήν διάπλασιν αὐτῶν ὡς ἐλευθέρων καί ὑπευθύνων πολιτῶν ".
Νά ἔχωμεν δέ ὑπ᾿ ὄψει μας πάντοτε ὅτι διά τήν ἀξίωσιν ταύτην ἔχομεν ὅλοι μας ὄχι μόνον δικαίωμα, ἀλλά καί ὑποχρέωσιν, συμφώνως πρός τό ἴδιον τό Σύνταγμα,τό ὁποῖον εἰς τό ὑπ᾿ ἀριθμόν 120 ἀκροτελεύτιον ἄρθρον του, ὁρίζει ὅτι : " ὁ σεβασμός πρός τό Σύνταγμα καί τούς συνάδοντας πρός αὐτό νόμους καί ἡ ἀφοσίωσις πρός τήν πατρίδα καί τήν Δημοκρατίαν συνιστοῦν θεμελιώδη ὑποχρέωσιν πάντων τῶν ῾Ελλήνων. (` 2) καί ὅτι : " ῾Η τήρησις τοῦ παρόντος Συντάγματος ἐπαφίεται, εἰς τόν πατριωτισμόν τῶν ῾Ελλήνων.... " (` 4).
[ Home | Update Journal | Login/Logout | Search | Account | Site Map ]