ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΗΡΥΚΟΣ ([info]kirykos) wrote,
@ 2008-12-15 10:57:00

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ ΤΕΛΕΙΤΑΙ ΕΙΣ ΙΑΣΙΝ ΨΥΧΗΣ ΚΑΙ ΣΩΜΑΤΟΣ
Παρατίθεται ἄρθρο ποιμαντικοῦ καί ἐποικοδομητικοῦ περιεχομένου, τό ὁποῖον ἐλάβομεν ἀπό ΙΝΤΕΡΝΕΤ (enoriaka.gr). ‘Αναφέρεται εἰς τό μυστήριον τοῦ Εὐχελαίου. Συντάκτης του εἶναι ὁ π. Ἀνδρέας Ἀγαθοκλέους.

Τό εὕρομεν συνοπτικόν καί ἐποικοδομητικόν, διό καί τό δημοσιεύομεν πρός οἰκοδομήν τῶν ἀναγνωστῶν μας, μέ τήν ὑπογράμμισιν ὅτι διά νά ἐπενεργήση ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ, ἐν τοῖς μυστηρίοις, πρέπει τά μυστήρια νά τελοῦνται ὑπό ὀρθοδόξων Ἀρχιερέων καί Ἱερέων, φυλασσόντων καθαράν καί γνησίαν τήν ἀκαινοτόμητον πίστιν καί ὁμολογίαν καί ἀνόθευτον τήν Ἀποστολικήν των Διαδοχήν. Ἄλλως παραμένουν ἕνας ξηρός τύπος, τῆς θείας Χάριτος μή ἐπενεργούσης. Αὕτη εἶναι ἡ ἀπαραχάρακτος διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας, ὅτι δηλαδή ἡ θεία Χάρις ἐπενεργεῖ μόνον διά τῶν ὀρθοδόξων λειτουργῶν καί οὐχί διά σχισματικῶν καί αἱρετικῶν.

Ἐπ’ αὐτοῦ οἱ νεοημερολογῖται προβάλλουν συνήθως μίαν ἔνστασιν. Λέγουν πρός παραπλάνησιν: Πῶς εἶναι δυνατόν νά μήν ἐπενεργῆ εἰς τά μυστήριά μας ἡ θεία Χάρις, καθ’ ἥν στιγμήν συμβαίνουν καί εἰς ἡμᾶς καί διά τῶν μυστηρίων μας θαύματα καί σημεῖα. Ἀπαντῶντες εἰς τήν ἔνστασιν αὐτήν καί ἀπορίαν τῶν νεοημερολογιτῶν περιοριζόμεθα εἰς τήν διδασκαλίαν τριῶν καί μόνον θεοφόρων ἁγίων Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας, τῶν ὀποίων ἡ διδασκαλία συνοψίζεται εἰς τά ἑξῆς: α) «Λέγεται τοίνυν πίστις ἡ τῶν σημείων καί τῶν θαυμάτων ποιητική (αὐτή δηλ. πού προξενεῖ τά σημεῖα καί τά θαύματα)˙ λέγεται δέ πίστις καί ἡ τῆς εἰς Θεόν γνώσεως παρασκευαστική» (ἐκείνη δηλ. πού ὁδηγεῖ στήν ἀληθινή θεογνωσία, (ἱεροῦ Χρυσοστόμου) : καί β) «Πᾶς ὁ λέγων παρά τά διατεταγμένα, κἄν ἀξιόπιστος ἦ, κἄν νηστεύει, κάν παρθενεύει, κἄν προφητεύει, κἄν σημεῖα ποιεῖ, λύκος σοι φαινέσθω ἐν προβάτου φθορᾶ, φθοράν προβάτου κατεργαζόμενος» (ἁγίου Νικηφόρου τοῦ Ὁμολογητοῦ, ἐπαναλαμβάνοντος καί τήν σχετικήν διδασκαλίαν τοῦ ἁγίου Ἰγνατίου τοῦ Θεοφόρου).

Παρατίθεται τό ἄθρον:

ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟΝ ΤΟΥ ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ

Η Ορθόδοξη Εκκλησία είναι το νοσοκομείο, όπου ο πιστός μπορεί να θεραπευτεί από τις ψυχοσωματικές ασθένειες.
Η ασθένεια είναι μια φοβερή κατάσταση στον άνθρωπο, που οφείλεται στην αμαρτία που ήλθε στον κόσμο, μετά την πτώση του Αδάμ και της Εύας. Δεν έπλασε δηλαδή ο Θεός τον άνθρωπο για να αρρωσταίνει, αλλά να ζει με υγεία ψυχής και σώματος. Ωστόσο όλοι, ως απόγονοι του Αδάμ, περνούμε ασθένειες μικρές ή μεγάλες, σύντομες ή μακροχρόνιες, ιάσιμες ή ανίατες, γιατί η ανθρώπινη φύση μας αρρώστησε.

Η Εκκλησία ως μάνα ενδιαφέρεται για τα παιδιά της ό,τι και να είναι. Με διάφορα μέσα προσπαθεί να τα θεραπεύσει, για να έχουν χαρά και να δοξολογούν τον Κύριό τους. Ένας από τους τρόπους θεραπείας που μας προσφέρει, είναι το μυστήριο του ευχελαίου.

Το μυστήριο αυτό αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη, από τον αδελφόθεο Ιάκωβο που λέει: «Είναι κάποιος από σας άρρωστος; Να προσκαλέσει τους πρεσβυτέρους της Εκκλησίας να προσευχηθούν για αυτόν και να τον αλείψουν με λάδι, επικαλούμενοι το όνομα του Κυρίου. Και η προσευχή που γίνεται με πίστη θα σώσει τον άρρωστο. Ο Κύριος θα τον κάνει καλά. Κι αν έχει κάνει αμαρτίες θα του τις συγχωρήσει» (Ιακ.5,14-15)

Το μυστήριο του ευχελαίου τελείται από τους ιερείς για τους αρρώστους που πάσχουν από ένα μακροχρόνιο πρόβλημα και ζητούν τη θεραπεία από το Θεό. Τελείται στο σπίτι ή στο ναό, οποιαδήποτε μέρα του χρόνου και πάντα τη Μεγάλη Τετάρτη για καλύτερη προετοιμασία για τη Μεγάλη Πέμπτη που είναι μια σημαντική μέρα, γιατί τότε παραδόθηκε στον κόσμο η Θεία Ευχαριστία από το Χριστό στο Μυστικό Δείπνο.

Ο άνθρωπος είναι ύπαρξη ψυχοσωματική, γι’ αυτό η ασθένεια της ψυχής επηρεάζει το σώμα και η ασθένεια του σώματος επηρεάζει την ψυχή, αν και υπάρχουν περιπτώσεις που το σώμα υποφέρει, ως θνητό και φθαρτό, αλλά η ψυχή είναι υγιής. Γι’ αυτό η Εκκλησία με το μυστήριο του ευχελαίου, όπως και με όλα τα μυστήρια, θεραπεύει ολόκληρο τον άνθρωπο, την ψυχή και το σώμα του. Η αμαρτία, ως ασθένεια, αναφέρεται και στην ψυχή και στο σώμα.

Στο μυστήριο του ευχελαίου χρειάζεται να προσερχόμαστε με διάθεση μετάνοιας, ώστε να ενεργήσει η χάρις του Θεού που θεραπεύει. Να συναισθανθούμε ότι η λανθασμένη ζωή μας, δηλαδή ο τρόπος που ζούμε, που διαφέρει από αυτόν που μας καλεί ο Κύριος να ζήσουμε, είναι η αιτία των ψυχικών και σωματικών ασθενειών μας. Η διάθεση ν’ αλλάξουμε αυτό το λανθασμένο αμαρτωλό τρόπο και να ζήσουμε σύμφωνα με τις εντολές του Θεού είναι η αρχή της θεραπείας μας. Τα μυστήρια, όπως και το μυστήριο του ευχελαίου, ενεργούν την αγιαστική και θεραπευτική τους χάρη αν συμβάλουμε κι εμείς. Χωρίς την κατάθεση της δικής μας θέλησης, που εκφράζεται με πράξη, η χάρις μένει ανενέργητη.

Η συγχώρεση των αμαρτιών, που παρέχεται στο μυστήριο του ευχελαίου, δεν αναφέρεται στα αμαρτήματα που γνωρίζουμε και δεν εξομολογούμαστε, αλλά σε όσα μικρά ξεχάσαμε ή αγνοούμε. Γιατί κανένα μυστήριο της Εκκλησίας δεν αναιρεί το άλλο, αλλά το ένα συμπληρώνει το άλλο μέσα στο μεγάλο μυστήριο της Εκκλησίας που είναι το σώμα του ζώντος Κυρίου Ιησού Χριστού.

Η αγάπη του μεγάλου Θεού μας, που εκφράστηκε κυρίως με τη θυσία του Υιού Του «υπέρ της του κόσμου ζωής και σωτηρίας», φανερώνεται και με το μυστήριο του αγίου ευχελαίου. Μας δίδει τη δυνατότητα της θεραπείας των ψυχικών και σωματικών ασθενειών μας, καλώντας μας να ζήσουμε ως τέκνα νέας ζωής, σταυροαναστάσιμης.



(Post a new comment)


[ Home | Update Journal | Login/Logout | Search | Account | Site Map ]

Hosted by uCoz