ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΚΗΡΥΚΟΣ ([info]kirykos) wrote,
@ 2008-12-29 09:09:00

ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ – ΔΙΔΑΧΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ
Α. Περί τῶν Αποστολικῶν Πατέρων
(Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια).
Αποστολικοί Πατέρες αποκαλείται ένα σύνολο χριστιανών συγγραφέων οι οποίοι έζησαν μετά την αποστολική περίοδο και συνέγραψαν έργα που χρονολογούνται κατά κύριο λόγο στα τέλη του 1ου και τις αρχές του 2ου αιώνα ΚΧ. Για αρκετούς από τους αυτούς δεν υπάρχουν διαθέσιμες πληροφορίες, ενώ θεωρείται πιθανό ότι ορισμένοι από αυτούς γνώριζαν προσωπικά κάποιους από τους Αποστόλους. Τα έργα τους αποτελούν βασική πηγή πληροφοριών σχετικά με την Χριστιανοσύνη των δύο ή τριών γενεών μετά τους Αποστόλους του Ιησού.
Αρχικά αποκαλούνταν απλώς «αποστολικοί», στα λατινικά apostolici. Το όνομα «Αποστολικοί Πατέρες» δεν αποτελεί αρχαία παραδοσιακή ονομασία αλλά χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά κατά τον 6ο αιώνα, αφού πρώτα αναπτύχθηκε η αντίληψη περί της αυθεντίας των Πατέρων της εκκλησίας. Εντούτοις, το όνομα αυτό δεν χρησιμοποιήθηκε ευρύτερα παρά μόνο από τον 17ο αιώνα και έπειτα.
Στους συγγραφείς αυτούς περιλαμβάνονται ο Κλήμης Ρώμης, ο Ιγνάτιος, ο Πολύκαρπος, ο Ερμάς, ο ψευδο-Βαρνάβας (πιθ. Αλεξανδρείας), ο Παπίας και οι ανώνυμοι συγγραφείς των έργων Διδαχή των Δώδεκα Αποστόλων, Επιστολή προς Διόγνητον, Επιστολή Βαρνάβα, και το Μαρτύριον Πολυκάρπου. Δεν θεωρούνται όλα τα περιεχόμενα των έργων των Αποστολικών Πατέρων ίσης θεολογικής αξίας, αλλά ως σύνολο είναι τα πιο πολύτιμα συγγράμματα από ιστορικής άποψης πέραν της Καινής Διαθήκης.
Άλλοι συγγραφείς εκείνης της περιόδου, όπως ο Βαλεντίνος και ο Μαρκίων, δεν περιλαμβάνονται κάτω από αυτό τον τίτλο καθώς θεωρήθηκαν αιρετικοί.

Β΄ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΔΑΧΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ

(Παναγ. Τρεμπέλας, ἐν Βασιλ. Μουστάκη, Οἱ ᾿Αποστολικοί Πατέρες, Κείμενον, Μετάφρασις, εὑρετήριον κατά θέματα, ῎Εκδοσις Παπαδημητρίου)

Εἰς τούς ἀποστολικούς Πατέρας "ὡς πρός τό δόγμα, μολονότι δέν ὑπάρχει λεπτομερής καί συστηματική ἀνάπτυξις τούτου ἐν αὐταῖς, ἐπιβεβαιοῦνται ὅμως αἱ κυριώτεραι καί θεμελιώδεις διδασκαλίαι τοῦ συμβόλου, ὡς πρός δέ τήν ὀργάνωσιν τῆς ἐκκλησιαστικῆς διοικήσεως καί τήν μορφήν τῆς ἀρχεγόνου χριστιανικῆς λατρείας παρέχονται πολυτιμόταται πληροφορίαι καί εἰδήσεις. Οὕτω τό ἐνιαῖον καί ἡ ἑνότης τοῦ Θεοῦ καί ἡ ἐκ τοῦ μηδενός δημιουργία τοῦ παντός τονίζονται σαφέστατα.
῾Η Τριάς εἶναι τό θεμέλιον τῆς χριστιανικῆς πίστεως καί ἐλπίδος καί ὁ Θεός ἐφανερώθη εἰς τούς ἀνθρώπους διά τοῦ Υἱοῦ του (᾿Ιγνάτιος). ῾Ο Χριστός ἦτο παρά τῷ Πατρί πρό πάντων τῶν αἰώνων καί ἀπεστάλη ὑπ᾿ αὐτοῦ ὡς ἀποκαλυπτἠς αὐτοῦ καί τῶν βουλῶν του. ῾Υπάρχων ἀχρόνως καί ἀεί παρά τῷ Πατρί, ὡς Μονογενής, Λόγος, Δημιουργός, Βασιλεύς καί μέλλων Κριτής (ἐπιστολαί Βαρνάβα πρός Διόγνητον), ἐσαρκώθη γεννηθείς ἐκ Μαρίας τῆς Παρθένου καί οὕτω εἶναι Υἱός Θεοῦ ἅμα καί ἄνθρωπος (᾿Ιγνάτιος), Θεός ἅμα καί ἄνθρωπος.
᾿Ανέλαβεν αὐτός τάς ἀδικίας ἡμῶν καί εἶναι ἡ ἀπολύτρωσίς μας (ἐπιστολή πρός Διόγνητον), καί ἔχυσε τό αἷμα αὐτοῦ, ἵνα καταλύσῃ τόν θάνατον (ἐπιστολή Βαρνάβα).
Πρός ἐπιτυχίαν δέ τῆς δικαιώσεως ἡμῶν ἀπαιτεῖται πίστις ἐκδηλουμένη δι᾿ ἔργων, καί ἡ Διδαχή ἐκθέτει τάς δύο ὁδούς, τήν ὁδόν τῆς ζωῆς καί τήν ὁδόν τοῦ θανάτου παρέχουσα σχεδιάγραμμα παλαιοτάτης κατηχητικῆς διδασκαλίας, διά τῆς ὁποίας οἱ πρῶτοι τῆς ἐκκλησίας κατηχούμενοι θά ἐνημεροῦντο περί τῶν καθηκόντων αὐτῶν.



(Post a new comment)


[ Home | Update Journal | Login/Logout | Search | Account | Site Map ]

Hosted by uCoz